E-learning: Educatie voor Vrouwen met Ambitie (EVA). Werk ze!

EVA Werk ze! is een interactieve proefles die ter ondersteuning van SLS campagnes online kan worden ingezet.

Services

User Experience Design
Visual Design
Front-end Development
Back-end Development
Concept
E-Learning

Vraag

Stichting Lezen en Schrijven wil een digitale proefles/wervingstool ontwikkelen als onderdeel van de lancering van EVA op internationale vrouwendag onder de naam ‘EVA komt naar je toe’. De proefles/wervingstool is bedoeld om de doelgroep en haar begeleiders te enthousiasmeren en om input middels co-creatie en feedback van de doelgroep op te halen voor doorontwikkeling. Organiq, samen met NLF, is gevraagd om de e-learning te ontwikkelen. 

Stichting Lezen en Schrijven zet zich in voor iedereen die moeite heeft met lezen, schrijven en rekenen en daardoor ook met een computer of smartphone. Zodat iedereen in Nederland meekan doen.

Concept

Hoe leren we ambitieuze vrouwen zich effectief te orienteren en solliciteren op nieuwe baankansen?

In de proefles/wervingstool worden een aantal elementen uit het lesmateriaal van ‘Werk ze!’ behandeld. Dit is een bestaande offline leermethodiek van Stichting Lezen en Schrijven voor het vergroten van de kansen op arbeidsparticipatie voor laaggeletterden.  Uitgangspunt is om deze bestaande methodiek ‘blended’ te gaan aanbieden aan de doelgroep. 

Uitwerking

SLS EVA Werk Ze! proefles. Voor het aanleren en oefenen van de vaardigheden om je effectief op de arbeidsmarkt te orienteren en zo een baan te vinden die aansluit op je interesses en vaardigheden is de SLS EVA Werk Ze! proefles ontwikkeld.

De proefles gaat uit van een eenvoudig rollenspel, leeranimaties, interactie en simulatie. De cursist kruipt in de huid van Fernanda, een fictief karakter: Fernanda was werkzaam als schoonmaakster, maar het bedrijf waar zij werkzaam was genaamd CleanUp is failliet gegaan. Zij moet dus op zoek naar een nieuwe baan. Omdat Fernanda als kwaliteiten een verzorgde uitstraling heeft, redelijk kan rekenen en stressbestendig is alsmede goed Nederlands spreekt komt zij via  een banensite op de vacature ‘verkoopmedewerker’ van de het warenhuis Meha (woordspeling op Hema). 

Ten grondslag aan deze uitwerking ligt het onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven genaamd ‘Laaggeletterd in het werk’. 

De cursist leert in de proefles de volgende leerdoelen:

  • Wat zijn jouw kwaliteiten? (in de rol van Fernanda)
  • Hoe werkt een banensite?  (uitleg en interactieve laagdrempelige simulatie)
  • Het invullen van een vragenlijst/formulier (digitaal)
  • Oefenen met CV’s (uitleg en interactieve laagdrempelige oefeningen)
  • Organiq en NLF  leverde de techniek en de didactische uitwerking voor de online edu-tool.

Wist je dat? 
Nederland kampioen deeltijd werken is en dat vrouwen in Nederland het meest parttime werken? 

Resultaat

Met EVA (Educatie voor Vrouwen met Ambitie) heeft Stichting Lezen en Schrijven de doelstelling om de basisvaardigheden van laagopgeleide vrouwen te verhogen op de gebieden: taal, rekenen en digitale vaardigheden. Dit leidt tot het versterken van deze doelgroep wat betreft autonomie, weerbaarheid en gelijkwaardigheid, zodat zij een stap kunnen maken naar betaald werk, een erkend diploma en uiteindelijk economische zelfstandigheid. Beoogd bereik is 6.000 vrouwen in vier regio’s in drie jaar tijd.

Meer weten?

Andries van Vugt