Cyber Pesten is een enorme uitdaging voor kinderen, leerkrachten, ouders en de samenleving. Het gebeurt veel en vaak, is niet direct zichtbaar en de slachtoffers vragen slechts heel beperkt om hulp.
In het kader van Tech-for-Good is nagedacht met TU Delft, Stichting Kikid en Universiteit Groningen RUG over een Applied Game gericht op het voorkomen en weerbaarder maken van kinderen Cyber Pesten en Digitaal Pesten.
Cyberpesten is pesten via Social Media en vaak in combinatie met digitale middelen zoals de camera op een smartphone.
CyberHelden kiest voor een positieve insteek waarin we fun mixen met leren en richt zich op kinderen in groep 6, 7 en 8. Het concept richt zich op de pester en gepeste én biedt een aanpak die kinderen weerbaar maakt en laat samenwerken. Dus niet in de rol van slachtoffer maar als proactieve actor met altijd de boodschap dat je niet alleen bent en dat je hulp kunt vragen en krijgen.
Cyberhelden is gamified e-learning in combinatie met een Applied game. In de Applied Game wereld kunnen real-life scenario’s op een niet bedreigende manier worden gesimuleerd en getraind.
Wist je dat?
17-18% van de kinderen op de basisschool zijn cyberpester of zijn slachtoffer van cyberpesten. Slechts 10% van de kinderen die digitaal
wordt gepest om hulp vraagt, terwijl ze in een grote communicty online zijn?
De Cyberhelden applied game sluit aan bij de belevingswereld van de doelgroep (groep 6, 7 en 8) door middel van digitale middelen, gamification en een positieve benadering om de impact te maximeren.